Angrerett og retur
Angrerett
Når en forbruker handler varer eller tjenester på nettet, har hen en lovbestemt rett til å angre på kjøpet innen 14 arbeidsdager. Retten er å kunne returnere varen uten å angi noen grunn og uten å risikere noen straff for mislighold. Fristen vil tre i kraft når forbrukeren mottar kjøpt vare eller når kontrakten er inngått for en tjeneste.
Dersom den næringsdrivende ikke gir forbrukeren opplysninger om angreretten, utløper angrefristen 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen.
Returkostnadene som kommer av å påberope seg angreretten skal forbrukeren betale. Dette må selgeren informere om i kjøpsvilkårene.
Betaling ved retur
Dersom forbrukeren velger å benytte seg av angreretten, skal selgeren tilbakebetale beløpet uten unødig forsinkelse og senest 14 dager fra selger ble varslet om beslutningen. Den eneste kostnaden forbrukeren kan pålegges når angreretten benyttes, er den direkte kostnaden ved å sende varen tilbake.
Vær oppmerksom på at angrerettsreglene i direktivet sier at kunden stort sett står fritt til å returnere defekte varer. Kravet om at forbrukeren skal returnere varene i vesentlig uendret tilstand er fjernet.